1671
به وبسایت بیمه دی خوش آمدید
پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403
Dayinsurance

بلاگ

خودروی نامتعارف چیست و چطور از بیمه شخص ثالث خسارت می‌گیرد؟

کد خبر: 341

خودروی نامتعارف یکی از چالش‌های سال‌های اخیر بیمه‌گذاران و مالکان خودرو است. در این مطلب به بررسی این خودروها و شرایط پرداخت خسارت به آنها می‌پردازیم.

خودروی نامتعارف یکی از اصطلاحاتی است که در سال‌های اخیر در صنعت بیمه رایج شده است. افراد مختلفی پس از تصادف و هنگام دریافت خسارت بیمه شخص واحد از شرکت‌های بیمه با جملاتی چون «خودروی شما نامتعارف  است» یا «این خودرو نامتعارف حساب می‌شود» روبرو شده‌اند.

از سال ۱۳۹۵ اصطلاح خودروی غیرمتعارف در کشور  به صنعت خودرو  اضافه شد تا این اصطلاح در بیمه شخص ثالث و برای پرداخت خسارت‌های مادی خودروها استفاده شود.

خودروی غیرمتعارف چیست؟

به خودروهای سواری که قیمت آنها در بازار بیشتر از نصف دیه ماه حرام سال باشد، خودروی نامتعارف گفته می‌شود. این اصطلاح برای پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث به‌کار می‌رود.

 

خودروهای نامتعارف در سال ۱۴۰۱

امسال دیه کامل از سوی قوه قضائیه ۶۰۰ میلیون تومان و دیه ماه حرام ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. بر این اساس خودروهای با قیمت بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان «خودروی نامتعارف» شناخته می‌شوند.

بر این اساس اگر خودروی شما در بازار قیمتی بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان دارد، برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به عنوان «خودروی نامتعارف» شناخته می‌شود.

 

خسارت خودروی نامتعارف چگونه پرداخت می‌شود؟

وقتی خودروهای نامتعارف در صحنه تصادف خسارت مالی ببینند و برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث خودروی مقصر به شرکت بیمه مراجعه کنند، برای برآورد خسارت ماشین آسیب‌دیده، تمام قطعات آسیب‌دیده در خودروی غیرمتعارف با یک نمونه خودرویی که ارزش نصف دیه ماه حرام را دارد نظیر به نظیر مقایسه می‌شود و مبلغ خسارت بر همان اساس پرداخت می‌شود.

با توجه به اینکه امسال نصف دیه ماه حرام ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود، سندیکای بیمه‌گران «دنا پلاس» را به عنوان خودرویی برای نظیر به نظیر کردن غیرمتعارف‌ها اعلام کرده است.

به عنوان مثال اگر در یک حادثه خودروی نامتعارف از ناحیه سپر آسیب دیده باشد، شرکت بیمه هزینه خسارت سپر دنا پلاس را به عنوان خسارت پرداخت می‌کند.

 

آپشن‌ها و قطعاتی که در خودروهای متعارف نیست، چه می‌شود؟

یکی از سئوالات اینجاست که برخی از قطعات و آپشن‌ها در خودروهای غیرمتعارف در  خودروی متعارف معیار (امسال دنا پلاس) وجود ندارد، تکلیف پرداخت خسارت آنها چه می‌شود؟

قطعاتی که  خودروی متعارف ندارد و در خودروهای غیرمتعارف موجود است، قیمت و نرخ نزدیک‌ترین خودرو به خودروهای متعارف که آن قطعه را دارد، برای پرداخت خسارت انتخاب می‌شود.

 

اگر خودروی نامتعارف مقصر باشد چطور؟

اگر خودروی نامتعارف مقصر باشد و خودروی آسیب‌دیده خودروی متعارف باشد، شرایط و روند عادی پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر خودروی غیرمتعارف انجام می‌شود.

 

پرداخت خسارت بیمه بدنه خودروهای نامتعارف چگونه است؟

اصطلاح خودروی نامتعارف در بیمه بدنه تعریف شده است و  هیچ ارتباطی با بیمه بدنه ندارد. بنابراین تمام خسارت بیمه بدنه خودروهای نامتعارف پس از کسر فرانشیز به صورت کامل پرداخت می شود.

اتفاقاً بهترین راه‌حل برای دریافت خسارت خودروهای نامتعارف، خرید بیمه بدنه و دریافت خسارات مالی وارده به خودرو از طریق این بیمه است.

 

بیمه بدنه راهکار پرداخت خسارت نامتعارف‌ها

راهکار مناسب برای جبران خسارت‌های نامتعارف‌ها در زمانی که مقصر نیستند و از بیمه شخص‌ثالث خودروی مقصر استفاده می‌کنند، بیمه بدنه خود خودرو است. پس بهتر است همیشه نسب به دریافت بیمه بدنه خودرو اقدام کنید.

حامد نراقی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
login